سنسور خازنی چیست و چه کاربردی دارد؟

سنسورهای خازنی به عنوان سنسورهای بدون تماس و بدون کنتاکت الکتریکی شناخته می‌شوند که در برابر فلزات و غالباً غیرفلزات نیز عمل می‌کنند. این سنسورها برای کنترل سطوح در مخازنی که از مواد پودری، مایع و با دانه دانه پر شده‌اند، مناسب هستند. همچنین، آن‌ها به عنوان مولد پالس برای کنترل وضعیت ماشین‌آلات برای شمارنده‌ها و آشکارسازی تقریباً تمام مواد فلزی و غیرفلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سنسورهای خازنی معمولاً برای تشخیص مواد غیرفلزی مانند شیشه، چوب، پلاستیک و غیره از سنسورهای مجاورتی خازنی استفاده می‌شوند، در حالی که برای آشکارسازی اجسام فلزی، بیشتر از سنسورهای القایی بهره‌می‌برند. این سنسورها قابلیت استفاده به عنوان مولد پالس را به منظور کنترل وضعیت برنامه ماشین‌آلات، برای شمارنده‌ها و آشکارسازی تقریباً تمام مواد فلزی و غیرفلزی را دارا هستند.

یکی از کاربردهای این سنسورها در کنترل فاصله هد از سطح می‌باشد. در سیستم کنترل یک هد که باید با فاصله مشخصی از سطح با سرعت و دقت بالا حرکت کند، از سنسور خازنی آتونیکس با حساسیت و پهنای باند بالا استفاده می‌شود. این نوع سنسورها به صورت متداول در کنترل موقعیت یا فاصله هد هارد دیسک از سطح دیسک یا هد رباتی که در تولید برد‌ها و وسایل ظریف الکترونیکی به کار می‌رود، به کار می‌روند.

در کاربردهای مختلف دیگر نیز از این سنسورها استفاده می‌شود، از جمله سیستم وزن کردن در حرکت برای وسایل نقلیه که به نام WIM (Weigh In Motion) شناخته می‌شود و به روش‌های اندازه‌گیری وزن در حال حرکت اشاره دارد. همچنین، این سنسورها در اندازه‌گیری ضخامت مواد عایق، تشخیص پر شدن بطری‌ها، و کاربردهای دیگر نیز به کار می‌روند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد