رله SSR چیست؟

رله حالت جامد یا SSR، یک تجهیز الکترونیکی ساخته شده از نیمه هادی است که برای سوئیچینگ (روشن و خاموش کردن) مدارات استفاده می‌شود. این تجهیز از عناصر سوئیچینگ نیمه هادی نظیر تریستور، ترایاک و ماسفت بهره می‌برد.

SSR به عنوان یک واسط بین برق شبکه و مصرف‌کننده پر‌مصرف عمل می‌کند، به این معنا که با استفاده از یک سیگنال با توان کم، می‌تواند یک مدار با ولتاژ بالا را کنترل کند. این نوع رله‌ها، برخلاف رله‌های معمولی، کنتاکت متحرک ندارند که این امکان را فراهم می‌کند تا با فرکانس‌های بالا همچنان به خوبی عمل کنند.

برای فعال‌سازی SSR، با اعمال یک سیگنال ولتاژ پایین به ترمینال‌های ورودی (کنترل) آن، رله را فعال می‌کنیم. این عمل باعث می‌شود چراغ سوئیچ الکتریکی در انتهای SSR روشن شده و ترمینال‌های خروجی به هم متصل شوند (اتصال بسته شود). در این حالت، فاز از ترمینال‌های خروجی عبور کرده و به مصرف‌کننده می‌رسد. در پایان، با اعمال نول به مصرف‌کننده، می‌توانیم آن را خاموش کنیم.

پس از توقف سیگنال ورودی، SSR غیر فعال می‌شود و ترمینال‌های خروجی به حالت استراحت در می‌آیند (اتصال باز می‌شود). این تجهیزات به علت عدم وجود کنتاکت مکانیکی، دچار فرسایش نمی‌شوند، جرقه، لرزش و ضربه نمی‌زنند، عملکرد بی‌صدا دارند و با سرعت بالا سوئیچ می‌کنند. همچنین می‌توانند جریان بالاتری را تحمل کنند و نیاز به خنک‌کاری دارند. رله‌ SSR آتونیکس علاوه بر اینکه عمر طولانی دارند، قابلیت سوئیچ کردن سیگنال‌های کم توان یا هم‌زمان در خروجی AC یا DC را دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد