تایمر صنعتی چیست؟

تایمر، یک وسیله مهم در زمینه زمان‌سنجی است که در بسیاری از صنایع برای کنترل و راه‌اندازی خودکار دستگاه‌ها و تجهیزات به کار می‌رود. در تابلوهای فرمان و اتوماسیون صنعتی، تایمر صنعتی به منظور مدیریت شروع و اجرای پروسه‌ها و فرآیندهای صنعتی به کار می‌آید.

از نظر ساختار، تایمرها به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم می‌شوند.

تایمر آنالوگ، معمولاً زمان گذشته را به صورت مستقیم نمایش نمی‌دهد، اما وضعیت زمان‌سنجی یا اتمام آن را از طریق نشانگر مشخص می‌کند.

تایمر آتونیکس دیجیتال امکان نمایش زمان تنظیم‌شده و زمان گذشته را دارد و معمولاً دقیق‌تر از تایمرهای آنالوگ عمل می‌کند.

در زمینه تایمرها، انواع مختلفی نیز وجود دارند که به عنوان مثال می‌توان به تایمر چپ‌گرد – راست‌گرد اشاره کرد که برای راه‌اندازی و کنترل موتورها با جهت‌های مختلف کاربرد دارد. همچنین، تایمر ستاره مثلث برای راه‌اندازی موتورها و تغییر حالت ستاره به مثلث به کار می‌رود.

تایمر استارت مجدد به عنوان یک محافظ عمل می‌کند و در مد تأخیر در وصل و مد وقفه به‌کار می‌رود. این تایمر پس از گذشت زمان تنظیم‌شده فعال می‌شود و به مدت کوتاهی (چند ثانیه) فعالیت می‌کند و سپس غیرفعال می‌شود.

در نهایت، ساعت فرمان نیز یکی دیگر از انواع تایمرهاست که برای اجرای کارهای یکنواخت در فواصل زمانی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساعت‌ها به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه تولید می‌شوند و به عنوان یک ابزار کارآمد در برنامه‌ریزی فعالیت‌های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد